Höga berg och djupa dalar

Så skulle man kanske kunna uttrycka min två senaste eskapader. De höga bergen syftar till min vandring vid Kebnekaise.

Kebnekaise

Vackra fjäll 2 Vackra fjäll

Det var åter dags att få komma tillbaka hit till Lappland och Kebnekaise fjällstation.

It was time to return to once again visit Lappland and the Kebnekaise mountain station.

Nikka

Vi började vår resa med att flyga till Kiruna. Där hyrde vi bil och körde de ca sex milen till Nikkaluokta eller Nikka som man också kan slänga sig med :) Där parkerar man bilen och kränger på sig sin ryggsäck och börjar vandra mot fjällstationen.

We began our trip by flying to Kiruna. Once there we rented a car and drove approximately six miles to the Nikkaluokta a.k.a Nikka. We proceeded to park our car and put on our backpacks in order to hike to the mountain station.

en vandrare Fösta etappen Selfi vid starten

Så här glad var jag vi resans början! Vi vandrade först still sjön ca sex kilometer. Där intogs en mycket god viltburgare innan det var dags för båtfärd. Det var ett väldigt stort gäng. Förra gången vi var här var i september och då är det slutet av sässonen och väldigt lite folk. Nu var det rena motsatsen. Många skippar båtturen för det facila priset av 350:- och går istället. Efter båten är det “bara” 8 kilometer till fjällstationen. Det låter inte alls mycket men den friska luften och ryggsäcken tog ut sin rätt och det var verkligen skönt att komma fram.

This is how happy I was to start my trip! To begin we hiked to the lake, approximately 6km away. There we ate a very delicious game burger before heading to the boat. Last time we were here in September it was the end of the season, and there were not that many people there. Now it was the complete opposite. Many people opt to walk to the mountain station instead of paying 350SEK for the boat. After the boat there is “only” 8km of hiking to the mountain station. It might not sounds like much but with the fresh air and the backpack it really takes it out of you, so it was very nice once we finally got there.

Kerstin vid båten

Kerstin min kompis och vandringschampion vid båtenberg och sjö

Toppförsök

Vi hade bespetsat på att göra ett toppförsök och bestiga Sveriges högsta berg Kebnekaise så alla förberedelser gjordes, guide information, provade sele och hjälm för delarna som skulle klättras, provade ut vandringsstavar och ryggsäck etc.  Dagen D vaknade vi tidigt, åt en mäktig frukost på gröt och ägg, gjorde en matsäck som vi skulle ha med oss, fyllde vattenbehållarna med 2l vatten och infann oss vid mötesplatsen 07.00. Regnet duggade och guiderna berättade att de inte kommit upp de senaste dagarna och det var tveksamt även denna dag…….det lät ju sådär så vi kollade om det fanns plats kommande morgon och ändrade helt enkelt dag!

Så blev det att bara slappa läsa och spela alfpapet.

Nästa dag var vi på G.

We had aimed to climb the peak of Sweden’s highest mountain Kebnekaise so we had made all the necessary preparations which included getting a guide, trying out helmets and walking sticks, as well as preparing our backpacks. On “D-Day” we woke up early and ate a big breakfast of oatmeal and eggs, made a packed lunch, filled up our water bottles and headed to the rendezvous at 7:00 am. The rain drizzled down and the guides told us that they had not managed to climb the peak the past few days due to weather conditions and that there was a chance that we would not be able to this day either. This did not sound promising so we decided to change day.

Instead we spent the day relaxing reading books and playing scrabble.

However, the next day we were ready.

Jag stretar på

Jag stretade på – jobbigt var det

Struggling up the  mountain

Kerstin vilar upp mot Kebne Vilar på väg mot Kebne

Första pausen av många. Man gick 30 minuter och vilade 5 en bra strategi tyckte vi. Här slutar dock mina bilder för jag kom aldrig upp på berget. Fick känning av en skada och kände att jag inte ville chansa så jag vände helt enkelt om och fick min ändå en fantastik vadring denna dag. Kerstin min vän kom upp – duktigt gjort !! Hon var helt eurforisk när hon kom “hem” efter 9,5 timmar.

Vi lämnade för denna gång men kommer absolut tillbaka och berget skall besegras någon gång!

One of the many breaks. Walking for 30 minutes and resting for five was a good strategy. However, after this an old injury decided to make an appearance and I felt that I did not want to take the risk any continue. Either way I had a fantastic hike. My friend Kerstin made it all the way to the top, really well done! She was euphoric when she came back after 9.5 hours.

Vackra älvar och bäckar Bäck Helikopter hem

Djupa dalar

Ö med väderkvarn

De “djupa dalarna” får symbolisera Stockholms skärgård. Blivit så inspirerad av min väninna Helene Öjert som hela tiden åker kors och tvärs i skärgården.

The “deep valleys” symbolize Stockholm’s archipelago. I have become so inspired by my friend Helen Öjert who always travels around the archipelago.

Södra Ingmarsö

Vi träffades vid Strömkajen klockan 09.00. Vi tittade på det ihållande regnet men bestämde att det är säkert bättre väder i skärgården. Sagt och gjort så tog vi båten Skärgården mot Södra Ingmarsö. Landade in till lunch och vad passar då bättre än att sätta sig på en mysig skärgårdskrog!

We met at Strömkajen at 9:00. We looked at the persistent rain but decided that the weather would be much better in the archipelago. We took the boat to Södra Ingmarsö and arrived just in time for lunch, and what better way to start than with a stop at a lovely archipelago restaurant.

Skylt krog fantastisk krabbsallad Retro

Ingmarsö Krog var en hit. Vi åt varsin supergod krabb sallad och fick sedan kaffe i denna retro kanna!

Vandring

Efter lunchen vandrade vi så genom Ingmarsö mot Finnhamn. Det var en drygt 8-9km genom skog, äng och havsmiljö.

After lunch we hiked around Ingmarsö and headed towards Finnhamn. Approximately 8-9km through forest, fields and marine environment.

Blåbär Härlig granskog Härligliten kobbe

Vacker var bara förnamnet! Dessutom kändes luften extra frisk och fräsch efter allt regnande.

Very beautiful! The air also felt extra fresh after all that rain.

Helene poserar

Min vana Skärgårds vän Helene.

Ro ro till fisk skär

Innan vi nådde Finnhamn var vi tvungna att ro

Before reaching Finnhamn we had to row.

Helene vad roddare

Helene visade sig vara en hejare på att ro.

Efter denna kraftmätning var det bara några kilometer kvar till Finnhamn och skärgårdsbåten hem igen. Verkligen en trevlig på helgdag på sjön

After this trial of strength there was only a few kilometers left to Finnhamn where we took the boat back home again. A very lovely day at sea.