Jordanien

Då jag har en mycket nära kär person som bor i Amman var denna resa planerad sedan länge. Jag har väldigt lite erfarenhet av att resa i mellanöstern så förväntningarna var stora. Första dagen var mer eller mindre resdag men vi hann med en trevligt middag. Dag två gav vi oss ut i Amman där historiens vingar finns överallt. IMG_2922 Först besökte det välbevarade Citadellet (på Arabiska Jebel al-Qalá). Med anor från Stenåldern och med kvarlämningar från Bronsåldern har Amman varit hem för många olika folk. Bl.a. Assyrier, Babylonier, och Perser. Spännande om än svårsmält att befinna sig i en oerhört spännande del av världen med fantastisk historia. IMG_2974   IMG_2973 Vi besökte också den öppna romerska amfiteatern vars lämningar också ligger i centrala Amman. Att sitta på dessa stenbänkar och låta fantasin spela fritt, “Vem har suttit här just där jag sitter idag”, och “Vad såg de?” Många tankar. Efter dessa välbevarade historiska platser var det dags för lunch. I ett ”hål-väggen”. Fick jag super god humus och falafel som var en av de bästa jag ätit. Till detta mynta thé. Allt beställt på Arabiska av en blond tjej, något som alla höjde ett förvånat ögonbryn för. Att ta sig runt i staden gör man enklast med taxi – var dock noga med att de sätter på taxametern annars kan du räkna med ändlösa diskussioner var slutpriset skall vara!

Petra

Att vi skulle åka till Petra var en självklarhet för Petra är  är Jordaniens mest intressanta stad och en av världens sju underverk. Bussen med vår guide hämtade oss tidigt och vi startade den ca 3 timmer långa resan. Vår guide var supertrevlig och mycket kompetent och engelsk talande så samtalet flöt på. Vi fick mycket historia om landet, Amman och Petra. Att vi skulle traditionellt rida in till Petra var en självklarhet!

Ingången till Petra Helt fantastiskt att se denna stad som ligger djupt in i ett smalt bergspass mellan två branta klippor. Man tappar andan när man kommer in i staden . IMG_2961

Det första som möter en därinne är “The Tresury eller Skattkammaren, 40 meter hög och uthuggen direkt i berget. Jag tror att alla som står där framför Skattkammaren och tittar undrar hur de gjorde för att bygga detta mästerverk. Petra återfinns på världsarvslistan. Nabatéerna som byggde staden under första århundradena före Kristus, var sofistikerade  med bl. a egen vattenförsörjning. De sandfärgade stenen som skiftar i rosa på dagen, ger staden en mystisk slöja och ett mycket vackert stilleben för alla bilder man vill ta. Staden måste verkligen ses! Vi stannade två dagar och det mycket vandrande och mycket att se. I Petra finns ca 800 sevärdheter så vi hann inte se allt!

Wadi rum

När vi sedan skulle återvända till Amman åkte vi via ökenområdet Wadi Rum, ett fredat ökenområde där människor bott i tusentals år. Jag har aldrig varit i en öken men älskade det mjuka böljande landskapet. Vi åt lunch med några beduiner som lagat en traditionell måltid i en ugn i sanden. Smakade mycket bra. IMG_2951

Böljande sandbankar rofyllt och vackert

Traditionell Beduinsk lunch där man tillagar maten i den varma sanden
Lunch med en BeduinServerad mycket god lunch till höger vår Beduinvärd och till vänster bästa Louise

Kung Husseins Moské

Väl tillbaka i Amman fick vi en oväntad möjlighet till ett privat besök i Kung Husseins Moské. Naturligtvis klädda i traditionell heltäckande slöja. Moskén är byggd till minnet av den döde Kung Hussein av den nuvarande kungen Abdulla II ibn al-Hussein. IMG_2984 Vacker arkitektur och exklusiva material

Jordanien mitt i Mellanöstern krigen

Jordanien är placerad i mitten av de krig som idag utspelar sig i både i Syrien och i Irak.  Lilla Jordanien (9 miljoner invånare) tar emot ett stort antal flyktingar . I dagsläget har de, bara från Syrien tagit emot 600 000 flyktingar. Utöver detta kommer flyktingar från Irak. Jordanien är ett fattigt land och är helt beroende på de nationella och internationella hjälporganisationerna. Är du intresserad att skänka en slant finns flera organisationer som arbetar i Syrien. Tack Jordanien för ett oförglömligt resminne och för att ha väckt ytterligare nyfikenhet på Mellanöstern. Det kommer säkert att bli fler resor till området.   För dig som vill veta mer om Jordanien www.visitjordan.com