Kebnekajse

Bild 045 Laddjuvaggi - på väg mot Nikkaluokta fredag 14 september

Augusti/September 2013 ar jag tillsammans med två tjejkompisar i Kebnekajse massivet. Vi hade planerat denna resa under ett halvår. Själva planeringen  var väldigt kul och givande som den är när man skall göra en aktiv semester som kräver att man förbereder sig.Vi läste och diskuterade  med andra som varit där och fick tips och ideer.

Fem dagar inklusive resdagar hade vi och vi ville göra dagsvandringar men också bestiga Syd-toppen toppen som en höjdpunkt på resan Tränat hade vi också gjort – inte att förglömma. Utan bas kondis blir all vandring väldigt jobbig och förtar allt det vackra och roliga. Så power-walks eller löpning och backträning rekommenderas. Vi möttes på Arlanda för att ta flyget till Kiruna. Bild 045 Laddjuvaggi - på väg mot Nikkaluokta fredag 14 september

Bild 053   Efter detta är hyrbil eller buss de alternativ som gäller. Väl framme i Nikkaluokta tar en vandring på 19 kilometer vid eller så tar man en helikopterfärd till Kebnekajses Fjällstation. Man kan också för en billig penning  Bild 045 Laddjuvaggi - på väg mot Nikkaluokta fredag 14 september

Bild 096 Skarttoaivi - som vi ska bestiga lördag 15 september

För mig var september tidig höst – här på fjället var det mer än så. Kebnekaise var redan snötäckt och snöstormarna hade börjat. Så efter att varje morgon fått ett negativt tecken av de erfarna guiderna som skulle ta oss upp på sydtoppen- vandrade vi olika dagsturer. Visst var vi lite sura och besvikna att inte få möjlighet att göra ett toppförsök, samtidigt är det naturen som bestämmer och det gick helt enkelt inte denna gång!

Vi fick uppleva fantastisk vandring med storslagen natur och magiska höstfärger. Vi besökte bl.a. Tarfalla stugan och vandrade ca 7-8 timmar varje dag. Det var så rofyllt och vackert att det blev som en gående meditation. Sen när vi kom vi ”hem” till fjällstationen åt vi goda middagar och efter det sov vi gott med en drömlös sömn. Vi bodde i en enkel stuga alla tre med gemensam dusch och toalett. Bild 043 Snickarboa - huset vi bodde i IMG_2700

Alla rum är på fjällstationen är enkla men helt ok. Summa summarum var detta en fantastisk naturupplevelse och aktiv semester. Jag kommer att komma tillbaka för att få göra det där topp försöket!

www.svenskaturistforeningen.se

www.Kebnekajse.nu

2 thoughts on “Kebnekajse”

1. Annika says:

Svenska fjällen på hösten är en naturupplevelse som är mycket svårslagen. Jag har gjort en veckolång vandring Storulvån, Helax och Åreskutan…men skulle gärna följa med dig när du ska upp på Kebnekajse igen.

1. Anika Julin says:

Hej Annika
      eller hur det är verkligen en vitamininjektion och som jag sa gående meditation. Dessutom finns det ju så många ställen i Sverige där man kan vandra kram