Maldiverna

Jag har länge vilja åka till Maldiverna men inte förrän jag dels insåg att Maldiverna endast är en 4 timmars flygning från Bangkok och när jag behövde hitta på en bra present till min väninna Lena som fyllde jämt, blev resan ett faktum. Sagt och gjort!  Innan jag bokade fick jag kolla med Lena då hennes fullspäckade agenda bland annat innebär mycket resande utanför Bangkok. När väl detta var klart hade vi fem dagar och jag började började planera.

Mot Paradiset

Lena visste ingeting förrän några dagar innan. Gissa om hon var nyfiken!! Hon fick trots hot och mutor bara ledtråden, ” lite stad, mycket sol och bad”. Vi flög direkt med Bangkok Airways och satt mitt ibland personal från ett Thailändskt bolag som gjorde en ”outing” över en helg. Väldigt vanligt att man gör i Thailand. Hur trevliga som helst som helst så flygturen försvann i glada skratt och nyfikna frågor..

Blev mötta vid flygplatsen av som låg i princip i vattnet och bra var det då vi skulle åka Speedbåt till hotellet.

No news  – no shoes

Landat o trasit

Resan tog bara 25 minuter. Med en kokosnöt i handen och befriade från våra skor (No News no Shoes) kändes allt väldigt behagligt och vi var fnittriga och förväntansfulla.

Vi blev inte besvikna, Gili Lankanfushi visade sig verkligen från sin bästa sida under våra dagar.

Vi bodde i en villa med terrass direkt i det underbara vattnet och jag tror aldrig jag badad så mycket på någon semester. Vattnet var väldigt speciellt, inte bara vacker färg och rätt temperatur, det var något annat också. Svårt att sätta fingret på. Lena kunde inte heller sätta fingret på vad som var så speciellt. Det fanns sol- och vilstolar överallt på stället så efter lunch kunde man inta kaffet liggandes på detta viset!

Dagarna flöt långsamt fram med  yoga varje morgon innan frukost – en fantastisk start på dagen.

Sen försökte vi oss på lite powerwalks, men på denna lilla ö blev de inte så långa. Hur vi än snirklade runt blev det ingen sträcka att tala om.

Maten var bra o det fanns flera restauranger. Gröna drinkar fick vi till frukost  och det var lätt att äta gott och nyttigt. Vi snorklade en förmiddag vilket var helt fantastiskt i form av djur- och växtliv i regnbågens alla färger. Ett tips glöm inte att smörja in er på ryggen om ni skall snorkla –  man kan bli ganska bränd annars! En eftermiddag tittade vi på supersöta delfiner i sällskap med en popstjärna o hans familj.

Utomhusbio

Vi hann utforska utebion en kväll som hotellet hade i en grön dunge mitt på ön. Det blev en kväll med popcorn och ett glas rött. Surrealistiskt att ligga i en solstol ute  – på kvällen och kolla på en film , men trevligt var det.

Samma kväll hade vi också bestämt att vi skulle sova under stjärnorna en natt. Så vi bäddade helt enkelt på vår terrass. Väldigt speciellt var det och efter vi fnittrat oss till sömn, sov vi gott till solen gick upp. Vaknade att vågorna som slog och fåglarna som sjöng, det är väl så det skall vara när man är helt avslappnad?

Summa summarum så åker jag jättegärna tillbaka till Maldiverna, det fantastiska vattnet och den lena sanden. Det skall finnas tusentals olika hotell att välja på.Det fick vi veta av Sabine en resebyråägare från Tyskland som vi träffade. Hennes företag sålde BARA resor till Maldiverna och hon hade besökt 20 bara vid detta tillfälle.

Bilden som jag tog på väg till Yogan får symbolisera känslan vi hade på denna resa.