Vandring vid Gardasjön

Dagens utmaning

Böljande berg

Jag hade kommit på denna trevliga present till min syster Eleonor men den hade blivit uppskjuten ett halvår. Nu blev den i alla fall äntligen av. Jag hade bokade en på papperet trevligt vandringsresa till Italien med W Resor. Vi skulle vandra i alla regioner runt Gardasjön, Lombardiet, Trentiono och Veneto.

Dessa böljande gröna vackra berg mötte oss.

Äventyret börjar

Vackra sjön Jag vid sjön dag 1
Denna första morgon bar det iväg till sjön Lago di Tenno. En turkosblå vacker sjö som sägs ha skapats runt 1100 e.kr. Det var överraskande väldigt mycket uppför och det var nog inte bara jag som insåg att ” jaha är detta en lugn och enkel vandring – vad skall de andra vara då?” Jag ser verkligen lite tveksam ut på bilden!!

Canale

Vi passerade den medeltida byn Canale som anses vara en av Italiens vackraste med sin gamla charmiga bebyggelse. Vi vandrade sedan vidare för lunch i Rifugio S.Pietro. Matens smakade bra och utsikten gav oss ett smakprov på hur vackert det är i denna region.

Syster hämtar kraft

Här ses syrran pusta ut. Som sagt denna första dag tog verkligen musten ur oss!!

Vacker sensommar

Vi hade väldigt tur med vädret  och solen lyste så där lagom mycket för att vandra i T-shirt på dagen. Regnade gjorde det på natten vilket också gjorde morgontimmarna behagliga. Vi tog nästan varje dag en buss till utgångspunkterna för vandringarna. Vi hade tre guider, två inhemska och en svensk. Ibland delade vi upp gruppen i en som ville gå snabbare, längre och brantare och en som ville ta det lite lugnare.

Vila för gruppen Vacker utsikt Syrran o utsikten

En dag tog vi  linbana upp till Monte Baldo. Här finns många olika leder och utsikten var helt fantastisk över Gardasjön. Allting ramades in av kossor med enorma alp bjällror på sig vandrade runt i sluttningarna och “spelade” för oss. Murmeldjur såg vi också. Tyvärr inga rovfåglar som annars är relativt vanliga här.

Vy över sjön Monte Baldo

En dag vandrade vi längs oerhört branta stigar som slingrade sig runt bergen. Tänk att dessa vägar varit de enda sättet att färdas i seklets början. Svårt att tänka sig. Alla vandringarna var mellan 3-6 timmar.

Kvällarna

Vi intog våra middagar på hotellet och de var väl sådär, inte riktigt vad man förväntar sig i Italien. Men sällskapet var dock desto trevligare!!

Trevliga kvällar 2 Trevliga kvällar

Nya bekantskaper piggar alltid upp!

Sista dagen

Underbart är kort och så denna härliga vecka. Denna sista dag hade guiderna verkligen lagt upp en härligt rutt. Vi vandrade på det som var frontlinjen mellan Italien och Ungern /Österrike. Guiderna överraskade oss sedan med att duka upp lokal ostar, bröd och vin.

sista vandringen1

Överaskning av guiderna

Vi vandrade tillbaka den gamla Ponale vägen. Här samsades vi vandrare med dödsföraktande cyklister!! Mycket populärt att även cykla nedför bergen!!

Ponalevägen Punta Larici

Många steg, frisk luft samt underbara vyer, helt enkelt en perfekt och aktiv semester. Regionen är fantastisk och här finns vandring för alla smaker.